Välkommen till Showdans - Örnsköldsviks dansstudio

Vårens föreställningar:

Ordinalshow med alla grupper och teater
Torsdag 9 maj kl 13,00 och 17,00
Lördag 11 maj kl 10,30 och 14,00
Söndag 12 maj kl 10,30 och 14,00

Jubileumsshow med massa gamla favoritdanser

Fredag 10 maj kl 17,00

Varför det är så bra med dans?

Dans är en fantastisk träningsform som hjälper till att öka flexibilitet, styrka och uthållighet.
Dans kräver memorering av steg, vilket förbättrar minnesförmågan. Det förbättrar också rumslig medvetenhet och koordination.
Dans kan vara en utmärkt stressavlastare och humörhöjare. 
Dansklasser erbjuder en chans att träffa och interagera med nya människor, vilket hjälper till att utveckla kommunikations- och lagarbete. För barn kan detta också förbättra deras självkänsla och självförtroende.
Dans är en form av konst som möjliggör personligt uttryck. Det uppmuntrar kreativitet, ger ett positivt utlopp för känslor och idéer.

Välkommen till DJURPARKEN – En föreställning fylld med djur och ordvitsar

Förra helgen, den 3-4 december bjöd Showdans, Örnsköldsviks dansstudio, på fyra föreställningar på Folkan Teater i Örnsköldsvik. Dansarna och skådespelarna, stora som små, i Showdans stora ensemble gör några väl inövade nummer var, i ett pärlband av fartfyllda händelser på scen. De uppfyllde verkligen löftet om att ge en färgglad föreställning, fylld med dansande, akrobatiska djur och späckad med ordvitsar, som fick hela publiken att skratta och njuta av sitt 90 minuter långa Djurparksbesök.

I den här uppsättningen finns inte mindre än två parallella historier. Dels den sedelärande berättelsen om kråkorna, dels den om rivaliteten mellan två apgäng, de röda aporna, och de blå. Kråkorna vill inget hellre än att få vara en del i djurparkens ensemble, som får gratis mat och boende, städat efter sig och de vill bli beundrade som de andra djuren. Dessutom vill de ju vara en del i showen! 

Konkurrensen mellan djurparksdjuren och de svarta kråkorna uppdagas direkt, när besökarna nonchalerar kråkorna och i stället direkt går till de färgsprakande och vackra papegojorna. Den andra sammanflätade historien handlar om Apornas anfader som gömt en sägenomspunnen och värdefull skatt ”Den gyllene bananen”, värd att konkurrera om att hitta först. Trots en avancerad röd tråd, är det lätt att följa. Besökarna (publiken) i Djurparken får ett snillrikt skapat program, där kartan över djurparken snitslar sig fram mellan dansnumren.

Djuren vi möter på scen är, utöver kråkor, papegojor och apor, även kvackande hoppande grodor, tuffa funkiga små bävrar, skräckinjagande lejon och söta lejonungar, frackklädda alltid partyberedda pingviner, sälar (Eller hur var det nu? Var de valrossar eller sjölejon?) Såklart finns även råttor i komposten på Djurparken, och de stiliga enhörningarna är några som åsnan vill efterlikna. I hägnen dansar akrobatiska zebror och vargar, och i Akvariet blir vi hänförda av självlysande blå maneter och kräldjursdans. Besöket avslutas med en ytterst förvånande och skrattframkallande tusenfotingsdans och det klassiska avslutningsnumret Bumbibjörnarna, med alla dansare på scen.

Likt tidigare föreställningar kommunicerar ensemblen aktivt med publiken, både från gångarna och från scen, till exempel då vi alla ombeds att akta oss för ormen Sir Väs som smitit. Igen! Och över våra huvuden kommer fåglar flygande, och apor klättrandes över salongsstolarna.

Myra och Heidi öppnar upp med solistsång och med dansare i den kända och medryckande Let me entertain you, och snart fylls scenen även av yngre dansförmågor. Hur djurskötarnas vedermödor som städare ter sig får vi också förstå i deras kvastdansande Hard knock life. Det är inte så roligt att mocka efter djuren, det får Praon snabbt lära sig. Den söta kaninen försöker lära kråkorna hur de ska charma besökarna, och trots att flera olika djur anstränger sig för att kråkorna ska platsa i djurparken, så förstår de till slut att det inte är värt att ge upp sin frihet att flyga som de vill och äta vilken mat de vill, mot att matas och leva instängda i en bur. Även sensmoralen i jakten på guldbananen i gammelapans berättelse blir en lektion för aporna, i det att de bråkat om något som uppfattats som värdefullt, men som kanske inte ens är värt att slåss om.

Vi får ta del av en fantastisk prestation där ljud och ljus är minutiöst matchat till koreografi och scenografi. Handlingen bärs inte bara fram i de båda ramberättelserna och i de noggrant sydda scenkostymerna av olika djurarter, utan även i musiken och varje dansnummer för sig. De korta ordvitsarna med djurtema höjer stämningen, parallellt som publiken även får lite fakta om djuren levererat av djurskötarna. Till exempel att det djur som går sämst i djungeln är gorillan och att lejonet faktiskt ”bara” är det näst största kattdjuret. Lejonet kallar sig själv Savannens konung och hånar sjölejonet lite i frågan om hen då inte borde vara ”havets kung”..? - Men var sover egentligen lejonet? – Jo, i Sim-bas-säng! Och att det finns en som alltid måste förklara alla skämt för andra, som kanske inte förstått, är bara så igenkännande att det framkallar skratt det med.

Den taktfasta musiken får publiken att snabbt klappa med, när alla akro-dansarna gör sina bästa volter, bryggor, hjulningar med mera. Under dansnumren sitter vi hänförda och bara ler åt små (3-5-åriga) dansande bävrar och lejon, våra egna barns fantastiska prestationer och hela föreställningens välslipade arbete.

Det är såklart omöjligt att välja, men några personliga favoriter var de äldre dansarnas Shy boy där vi förstår att vi befinner oss i Akvariet när dansarnas paraplyer i bäcksvart mörker fälls upp som suggestivt simmande och självlysande blå brännmaneter. Mycket effektfullt och vansinnigt imponerande! Glädjen i den Larviga dansen s potpurri spred sig snabbt till publiken. Och att deltagarna fann glädje i dansen var uppenbart. Hela 20 olika dansnummer stod på programmet med olika musikstycken som framfördes av en stor mängd barn och ungdomar. Rollistan upptog hela 21 agerande, där flera hade många roller, och så alla dansarna!

En stor eloge till ledare och koreografer Laila, Alma, Ebba, Elma, Emilia, Elvira, Joline, Moa, Myra, Naima, Stina och Tilda.
Effektiv scenografi och kostymer designade av Alma, Elma, Emilia, Evelina, Hilda, Joline, Kerstin, Laila,Mira, Moa och Selma.Mycket beröm till regi och manusförfattarna Anna & Laila, för ljud och ljus av Sara och Laila. De har alla lyckats få till en enastående show med så många deltagare och en glädjestämning som sitter kvar långt efter att publiken lämnat Folkan Teatern. Och att Showla Fluffson fanns i foajén, redo att krama alla showdansarna, efter föreställningen! Vilken glad överraskning för alla barn! 

/Isabella, imponerad mamma i publiken 

Tillbaka till sagornas värld

Ett dansäventyr med kända sagofigurer på scen!

En fartfylld föreställning bjöds i förra helgen på Folkan Teater i Örnsköldsvik. Dansarna från Örnsköldsviks Showdans tog från första stund andan ur publiken genom ett storslaget entrénummer med dans till ett potpurri av sånger från kända sagor som Lady och Lufsen, Snövit, Ferdinand, Mary Poppins med flera! Dessutom framfördes dansen ackompanjerad av sång av en tvättäkta sångerska. En effektfull start som satte förväntningarna högt. En förväntan som infriades med råge!

Handlingen var lätt att ta till sig. Teater- och showdansteamen gestaltade en mängd kända (och några för den äldre publiken även okända) sagofigurer, som på grund av de elaka krafterna i sagans värld blivit ivägskickade till den ”vanliga världen”, den där du och jag befinner oss. Under introt med en hämndlysten plan av de elaka i sagans värld, som t ex Cruella de Vil, och Snövits och Askungens elaka styvmödrar, skrämmer musik, rörelser och dans oss i publiken, som ryser i mörkret samtidigt som vi hänfört får njuta av skickliga dansnummer.

Sagoprinsessor och andra goda varelser spolas ut i verkligheten. Här, utanför sagans värld, upptäcker bland andra Askungen, Peach, Elsa, Spindelmannen, Rapunzel, och Mirabel hur de hamnat i en helt ny värld, där ingenting är sig likt, utifrån vad de är vana vid. Och det värsta av allt: magin är helt försvunnen! De försöker ta hjälp av den goda fen, Askungens gudmor, men inte ens hon kan få sitt trollspö att fungera i den vanliga världen.

Handlingen bärs inte bara fram i ramberättelsen och i de noggrant sydda scenkostymerna, utan även i musiken och varje dansnummer för sig. Vi förstår hur svårt det är för sagofigurerna i den nya världen, till exempel när Prosit nyser, och blir tagen till covid-karantän av polisen, en av många blinkningar till den vuxna publiken. En annan är när sagoprinsessorna träffar vår kronprinsessa, och med tusen frågor försöker förstå hur Viktorias värld fungerar. Det blir lite för intensivt för kronprinsessan, som väldigt likt sagans värld, räddas undan av en stor och stark man, en livvakt..!

Dora interagerar med publiken, som hon alltid gör, och vi ges en resumé, samtidigt som hon vill att publiken hjälper henne att plocka fram Kartan, för att leda sagofigurerna hem till Sagovärlden. Den taktfasta musiken får publiken att snabbt klappa med, när alla akro-dansarna gör sina bästa ”moves”. Och när sagofigurerna träffar vad de tror är en ande i en flaska, fast det visar sig vara Siri i mobilen, skrattar hela publiken högt och igenkännande. Under dansnumren sitter vi hänförda och bara ler.

Vi får ta del av en fantastisk prestation där ljud och ljus är minutiöst matchat till koreografi och scenografi. Fyra framträdanden gavs under helgen, där alla dansare, akrobater och teateraktörer, stora som små, i Showdans stora ensemble gör några väl inövade nummer var på scen. Publiken charmas av de unga (från 3 år och uppåt) poliskadetterna, snögubben Olof i mångdubbel uppsättning och Paw Patrols söta hundar. Sonen ropar glatt till när han ser sina skolkompisar på scen, 8-10-åringarna som redan agerar med takt och precision.

Det är såklart omöjligt att välja, men några personliga favoriter var de äldre dansarnas ”Ya gotta have pep!” där den goda fen, och hennes fe-kompisar, med hårknut i nacken, glasögon och runda rumpor under klänningarna, dansar med käpp till proffsig koreografi.

I becksvart mörker framfördes en dans, där vi med skräckblandad hänförelse bara kunde se dansarnas vita armar i takt till ”Bad guy” Mycket effektfullt och vansinnigt imponerande!

Glädjen i dansen till ”Vi pratar inte om Bruno” spred sig snabbt till publiken. Och att deltagarna fann glädje i dansen var uppenbart. Hela 21 olika dansnummer stod på programmet med olika musikstycken som framfördes av en stor mängd barn och ungdomar. Rollistan upptog hela 25 agerande, där flera hade många roller, och så alla dansarna!

En stor eloge till ledare och koreografer Laila, Ebba, Elma, Emilia, Elvira, Moa, Stina, Tilda och Naima. Effektiv scenografi av Elma, Hilda, Joline, Kerstin och Mira. Häpnadsväckande kostymer designade av Elvira, Laila, Moa, Naima och Tilda. Mycket beröm till regissören Anna, manusförfattarna Anna & Laila, Carro för sångcoach och Sara för ljudet, samt Laila för ljuset. De har alla lyckats få till en enastående show med så många deltagare och en glädjestämning som sitter kvar långt efter att publiken lämnat Folkan Teatern. Vi ser redan fram emot nästa års föreställningar!

/Isabella, imponerad mamma i publiken

Showdans har sin grund i jazzdans men kan innehålla många olika dansstilar.

Det är den dansstil du ser i shower, musikaler och i Tv-program. Det är en scenisk dansstil som hela tiden utvecklas och inspireras av andra stilar, bland annat av streetdance, disco, balett, salsa mm. Dansarna jobbar mycket med det sceniska uttrycket och scennärvaro.
Våra äldre grupper tränar jazzteknik medans dom yngre blandar barndans med lek. Alla övar upp sin koordination, taktkänsla, kroppskännedom och inte minst sitt självförtroende. Showdans är roligt, fartfyllt och med dansglädjen i centrum.

Sen vårterminen 2017 har teater varit en del av Showdans, där skådespelarna skapar en röd tråd mellan danserna. Idag har vi två teatergrupper som träffas en gång i veckan och genom lek och skoj övar scenisk närvaro, improvisation, rollspel och hur man använder rösten. Alla barn får en roll till avslutningsshowen och lär sig hur man arbetar med ett manus. Showdans barnteater handlar mycket om att hitta sin skaparglädje.

Det bästa på terminen är showerna på Folkan. Här nedan kan ni se en snutt från julen 2019.