Det är så himla kul att vi har så många dansare i år. Den här terminen är det så många som 324 dansare anmälda hos oss och många av dom dansar flera gånger i veckan.
Eftersom det är så många blir det mer logistik kring föreställningarna och genrepet. Så det kommer komma viktig information löpande och jag ska försöka ta en sak i taget för att inte överväldiga er.
Vi vill erbjuda alla dansare att sitta i salongen titta på en av föreställningarna (gratis) Dom dansar också på den föreställningen. Nytt för denna termin är att ni behöver boka en plats (via mail) om dansaren vill ha en plats i salongen för att se föreställningen. Ingen bokning, ingen plats. Ni kan boka nu till och med 26 april. Det är JÄTTE VIKTIGT att ni gör det i tid. Ni kan endast boka plats till en förbestämd föreställning:
1a föreställningen. Lördag 27 maj kl 10,00 : Tisdag 15,40, Torsdag 17,20, Torsdag 18,10, Söndag 13,30, Söndag 14,35
2a föreställningen. Lördag 27 maj kl 14,00: Måndag 16,30, Måndag 17,50, Måndag 18,10, Torsdag 16,30, Torsdag 17,50
3e föreställningen. Söndag 28 maj kl 10,00: Måndag 17,20, Onsdag 16,50, Onsdag 18,10, Onsdag 19,15, Onsdag 20,15, Söndag 15,00
4e föreställningen. Söndag 28 maj kl 14,00: Måndag 17,00, Onsdag 16,30, Onsdag 17,20, Onsdag 17,40, Söndag 12,25
Skulle ni mot förmodan missa att boka dansarens plats får de gärna se på genrepet på fredagen 26/5 kl 17,30, men då dansar endast de äldre dansarna. De dansare som inte har någon bokad plats väntar i foajén när de inte är på scenen. Det är även i foajén som föräldrar väntar om dom inte har någon biljett till att se föreställningen.
Är era barn små och ni behöver sitta med dom i knät kan ni passa på och köpa ”sitta-med-dansare-i-knät-biljetten” samtidigt. Den kostar 100 kr (precis som alla biljetter) Och då sitter ni på det dansande barnets reserverade plats (långt fram) Om man som förälder sitter med barnen där måste man sjunka ihop så man inte är i vägen för barnen bakom. Man får inte stå i gången. Om man sätter sig tillsammans med sitt barn någon annanstans är det omöjligt för oss att veta vart vi ska hämta barnen. Väljer ni att göra det ändå ansvarar ni för att få barnen upp på scen vid rätt tillfälle.
Alla grupper dansar två föreställningar. Alla grupper har en dans som dom dansar båda föreställningarna och en dans som dom dansar på en föreställning (tillsammans med några grupper.) Plus Bumbibjörnarna som alla dansar tillsammans båda föreställningarna. Ex: Lotta dansar 2 danser på första föreställningen och 3 danser på andra föreställningen. För att minska springet i salongen tittar hon på första föreställningen då hon bara dansar 2 danser och andra föreställningen är hon på utsatt plats (de yngre i foajén och äldre bakom scen, mer information om det senare) På hemsidan kan ni se vilken föreställning som ert barn dansar flest danser.
Vi tar bokar in dansarna nu först. Sen kommer ni föräldrar kunna köpa biljetter till er och dansarens syskon (det gör ni via hemsidan) och sen om det finns platser kvar släpper vi biljetterna till allmänheten. (ex mor och farföräldrar)
Ni som dansar flera gånger i veckan, ha lite tålamod, ni kommer få individuella mail så fort jag hinner. Ni kommer inte bli utan plats i salongen.
v.18 är det föräldravecka och vill vi bjuda in EN förälder per dansare (ej syskon) att vara med och delta på dansen. Till detta specialtillfälle vill vi att ni kommer ombytta och redo att utmanas av er barn. Se detta som ett tillfälle att få en inblick i vad vi gör på dansen. Detta gäller alla grupper, förutom de äldsta, acro fördjupning och teatergrupperna.
Danspasset kommer avslutas 10 minuter tidigare än vanligt för att man ska kunna välja om man vill stannar man kvar och träffa Showla, eller om man vill hinna därifrån innan maskoten visar sig. Om det är någon förälder som inte kan vara med och vet att ens barn är rädd för maskotar så meddela oss. V.18 är det därför extra viktigt att ni inte kommer innan ledarna hämtar er vid ytterdörren.
När ni mailar med oss så är det viktigt att ni skriver dansarens namn och grupp. Vi har så många barn med samma namn så det är svårt att veta vem ni menar. Jag gillar statistik, Ester / Esther är det vanligaste namnet hos Showdans. Vi har 7 st. 2 har till och med samma efternamn.
Det är uppehåll från acro och teatern på Valborg. Men 1 maj dansar vi som vanligt trots att det är en röd dag.
Hej alla dansare! ❤️
Allt eftersom våra grupper drar igång så kommer här ytterligare viktig information.
Vänta utanför tills din danslärare släpper in dig när det är din tur att få komma in. Var noga med att det är just din grupp som släpps in.
Tag av dig skorna nere i entrén.
Kom ombytt och klar med vattenflaskan fylld.
Gå gärna på toaletten innan vi börjar dansa.
Sätt upp ditt hår.
Inne i dansstudion så nuddar vi inte speglarna och vi klättrar varken på mattor eller balettstången.
Föräldrar möter upp utanför entrén.
Se er omkring i lokalen, testa att springa nåt varv i danssalen och prata med ledarna. Ni har även möjligheten att prova och köpa dansskor samt prova några Showdanskläder.
Avgiften
Avgiften skall vara betald innan andra danstillfället. Ni får ingen får separat faktura, så spara detta mail. https://showdans.se/priser Första gången är prova på, men anmälan är bindande så om platsen ej sägs upp via mail innan andra tillfället skall hela terminsavgiften betalas in.
Bankgiro 5104-2596 eller Swish 0709314107 (Laila Estvall) Det är viktigt att ni skriver: Dansarens namn och grupp (dag och tid) 60 kr tillkommer som påminnelseavgift.
All acrodans är inställd söndag 23/10 pga sjukdom.
Vi tar igen träningen den 30/10 då det egentligen skulle varit lov.
Vår busiga, snälla, glada maskot är så tacksam för att ni hjälpt till att välja namn.
v.43 när vi har maskerad på dansen vill vi bjuda in EN förälder per dansare (ej syskon) att vara med och delta på dansen. Till detta specialtillfälle vill vi att ni kommer ombytta och redo att utmanas av er barn. Se detta som ett tillfälle att få en inblick i vad vi gör på dansen. Gäller alla grupper, stora som små, förutom teatergrupperna.
För de som tränar söndagar är det den 23 oktober.
Danspasset kommer avslutas 10 minuter tidigare än vanligt för att man ska kunna välja om man vill stannar man kvar och träffa Showla, eller om man vill hinna därifrån innan maskoten visar sig. Om det är någon förälder som inte kan vara med och vet att ens barn är rädd för maskotar så meddela oss.
V.43 är det därför extra viktigt att ni inte kommer innan ledarna hämtar er vid ytterdörren.
Avgiften
Avgiften skall vara betald innan andra danstillfället. Ni får ingen får separat faktura, så spara detta mail. https://showdans.se/priser
Första gången är prova på, men anmälan är bindande så om platsen ej sägs upp via mail innan andra tillfället skall hela terminsavgiften betalas in.
Bankgiro 5104-2596
Swish 0709314107 (Laila Estvall)
Det är viktigt att ni skriver: Barnets namn och grupp (dag och tid)
60 kr tillkommer som påminnelseavgift.
Kläder
Dansarna ska ha uppsatt hår och rörliga kläder på sig. På fötterna rekommenderar vi dansskor eller barfota. (Ej vanliga gympaskor som inte är anpassade för inomhusbruk. De gör märken i golvet) Vi säljer både skor och danskläder, information kommer inom kort.
Vatten
Barnen ska ha med sig en vattenflaska, ej av glas. Använd gärna sportkork, lättare för barnen att få upp själva.
Föreställningar
Vi kommer ha våra 4 föreställningar helgen 3-4 december, så boka in den helgen redan nu.
Det är uppehåll från dansen under höstlovet v.44
Publicering av fotografier och rörlig media
Showdans kan komma att publicera fotografier och annan rörlig media från våra verksamhet på sociala nätverk. När du anmäler dig till en kurs på Showdans så samtycker du till sådan publicering. Om elev inte får förekomma på sådan publicering är det målsmans ansvar att vid anmälan meddela Showdans. Vid träningstillfällen kan vi anpassa kameran så vissa inte syns, men föreställningarna kommer att filmas och visas.
Mail och hemsida
Vi mailar med så många samtidigt så snälla skriv ert barns namn och grupp varje gång ni mailar till oss. Det är svårt att hålla koll på vilka som hör ihop :-) Ibland hamnar våra mail i skräpkorgen och ni missar massor med viktig information. Så markera showdans@live.se som säker adress och håll koll på skräpkorgen och kolla med jämna mellanrum på hemsidan. Det finns massor med information här på hemsidan.
International day
Lördagen den 17/9 firas International day på torget och några av våra grupper ska uppträda. Vill ni vara med och dansa Bumbibjörnarna? Kom då till torget kl 11,30 och dansa med oss på scenen.
Har ni några andra tankar och funderingar så är det bara ni hör av er.
Mvh Laila
Vi har börjat ta emot anmälningar från de som dansade vårterminen.
Måndagen den 22/8 kl 8.00 öppnar vi upp anmälningen för nya dansare,
då är du hjärtligt välkommen med din anmälan.
Lördag 20/8 kommer vi finnas på Naturens dag. Kom gärna förbi och prata med oss.
Vi har uppvisning kl 10,30 samt 11,30 och i direkt anslutning till det har vi Prova-på-dans vid scenen. Det är ett bra tillfälle att testa på showdans med oss. Det är i första hand riktat till de yngre dansarna.
Hej!
Nästa vecka har vi maskerad-vecka på dansen (börjar på söndag 10/4)
Alla som vill, får klä ut sig till vad dom vill, men tänk på att det måste gå att dansa i kläderna. De som går på acro får inte ha smink.
Vi har dans som vanligt på skärtorsdagen men sen tar alla grupper påsklov. Så ingen dans v.16. Ni som tränar på söndagar har träning igen den 24/4.
Lördagen den 23/4 har 7an ett event på stan och vi ska få vara med och visa upp några danser! Är ni hemma vore det jätte roligt om ni kan komma och dansa! Vi uppträder kl 12 och kl 14 i Oskarsgallerian. Alla som vill får komma och vara med. Var med en eller båda uppvisningarna, ju fler desto roligare.
Samling 10 min innan, längst ner i gallerian. Valfri klädsel, men gärna färgglatt.
Vi kommer visa upp dessa danserna:
Hooray! We did it dansas av= Måndag 16,30, Måndag 18,10, Tisdag 15,40, Onsdag 16,30 och Torsdag 16,30
Best years of our lives dansas av = Måndag 17,20, Onsdag 17,20, Onsdag 18,10, Onsdag 19,15, Torsdag 17,20 och Torsdag 18,10
Bumbibjörnarna dansas av alla som vill
I veckan har vi börjat filma in danserna. De kommer upp på hemsidan allt eftersom. https://showdans.se/gruppernas-egna-sidor/index
Vi har fått ihop en hel hög med kvarglömda vattenflaskor mm. Ta gärna en titt i fönstret nere vid skorna och se om ni känner igen något. (smit in när alla barnen är klara vid skorna)
Ta det försiktigt ute i snöovädret idag.
Med vänlig hälsning, Laila
Det var så roligt att få träffa så många nya dansare och deras föräldrar på Öppet hus i söndags!
När ni sen kommer till dansklasserna v.11 följer ni barnen till ytterdörren där vi ledare tar över. När dansen är slut följer vi barnen ner och ser till att ni föräldrar hämtar dom vid ytterdörren.
Kläder
Klädseln är valfri, så att köpa Showdanskläder är helt frivilligt. Vi säger bara att barnen behöver har
rörliga kläder, uppsatt hår och dansskor eller barfota. Strumpor går bra om det är ordentliga halksockor, vanliga halkar dom för lätt i och vi vill inte riskera att barnen ramlar och slår sig.
För er som dansar sagobalett är det viktigt att ha mjuka skor så gympaskor är inte att rekommendera.
Barnen ska kunna sträcka på tårna utan att störas av en sko.
Acrodans tränar vi alltid barfota.
Första gången är prova på, terminsavgiften ska vara betald innan andra danstillfället.
Publicering av fotografier och rörlig media
Showdans kan komma att publicera fotografier och annan rörlig media från våra verksamhet på sociala nätverk. När du anmäler dig till en kurs på Showdans så samtycker du till sådan publicering. Om elev inte får förekomma på sådan publicering är det målsmans ansvar att vid anmälan meddela Showdans. Vid träningstillfällen kan vi anpassa kameran så vissa inte syns, men föreställningarna kommer att filmas och visas.
Namn
Vi mailar med så många samtidigt så snälla skriv ert barns namn och grupp varje gång ni mailar till oss. Det är svårt att hålla koll på vilka som hör ihop :-)
Corona
Pga. Corona tillåter vi inga föräldrar in till dansstudion.
Kom ombytta och klara.
Tvätta händerna på toaletten innan ni kommer in i danssalen.
Använd handsprit.
Stanna hemma vid minsta lilla symptom.
Vi kommer mest behålla dessa anpassningar åtminstone i början av terminen.
Föreställningar
Föreställningarna för vårterminen 2022 är planerade till 4-5 juni.
Helgen den 20-21/11 showade vi för slutsålda hus på Folkan teatern!
Onsdagen den 3/11 får de som vill, komma och rita flaggor med oss i dansstudion. Det är "drop in" så ni kan komma när det passar er under de timmarna. Flaggorna ska sen användas i föreställningen. Ni som inte kan vara med får gärna hämta material (grillpinne och papper) Jag lägger fram det nere vid entrén så kan ni hämta på kvällarna när dansstudion är öppen. Gäller grupper som dansar låten Thneedville.
Kl 10,00-12,00 är det pyssel för de som dansar:
Mån 17,20
Mån 18,10
Ons 18,10
Ons 19,15
Tor 17,20
Tor 18,10
Danserna i ordning engligt manus | Lördag första | Lördag andra | Söndag första | Söndag andra | |
1 | Thneedville | MÅN 17,20 | MÅN 18,10 | TOR 17,20 | ONS 18,10 |
1 | Thneedville gången | TOR 18,10 | TOR 18,10 | ONS 19,15 | ONS 19,15 |
2 | Monster | SÖN 15,50 | SÖN 15,50 | TOR 17,20 | TOR 17,20 |
3 | Spooky scary skeletton | MÅN 17,20 | MÅN 17,20 | ONS 17,20 | ONS 17,20 |
4 | The invisible man | SÖN 14,55 | SÖN 15,50 | SÖN 13,00 | SÖN 13,50 |
5 | Jag vill ha allt | TIS 15,40 | TIS 15,40 | ONS 16,30 | ONS 16,30 |
6 | That beautiful sound | SÖN 16,00 | SÖN 16,00 | SÖN 16,00 | SÖN 16,00 |
7 | Upside down | SÖN 14,55 | SÖN 14,55 | SÖN 13,50 | SÖN 13,50 |
8 | It’s oh so quiet | SHOW 1 | SHOW 1 | SHOW 1 | SHOW 1 |
9 | Här luktar jätteskumt | MÅN 16,30 | MÅN 16,30 | SÖN 13,00 | SÖN 13,00 |
10 | Toxic | TOR 19,15 | TOR 19,15 | TOR 19,15 | TOR 19,15 |
11 | Ignite | MÅN 19,15 | MÅN 19,15 | MÅN 19,15 | MÅN 19,15 |
12 | Open up your eyes | MÅN 18,10 | MÅN 18,10 | ONS 18,10 | ONS 18,10 |
13 | Straight to hell | SHOW 3 | SHOW 3 | SHOW 3 | SHOW 3 |
14 | Do like zombies do | TOR 18,10 | TOR 18,10 | ONS 19,15 | ONS 19,15 |
15 | Revoulting children | SHOW 2 | SHOW 2 | SHOW 2 | SHOW 2 |
16 | Hopp | MÅN 20,10 | MÅN 20,10 | MÅN 20,10 | MÅN 20,10 |
17 | Sommarlov | MÅN 16,30 | TIS 15,40 | ONS 16,30 | ONS 17,20 |
18 | It’s a good time | TOR 20,20 | TOR 20,20 | TOR 20,20 | TOR 20,20 |
19 | Bumbi | ALLA | ALLA | ALLA | ALLA |
Vi har flyttat ner lådan för kvarglömda kläder / saker till hallen där nere så ni
föräldrar kan titta in nån gång (när det inte är fullt med barn) och se om ni känner
igen något.
Föreställningar planeras till den 20-21 november på Folkan teatern och vi hoppas
verkligen att det kommer gå att genomföra. Mer information om det och vilka kläder de ska ha på föreställningarna kommer om någon dag.
Sen vill vi starkt avråda från att barnen har vattenflaskor av glas. Jag vet att de är mest miljövänliga, men nu i veckan for en i golvet och gick sönder och det är super läskigt om något barn skulle få glas i foten.
I veckan fick alla barn som dansar barndans varsin dansbok med ett klistermärke. Varje vecka dom kommer till dansen kommer dom få ett nytt klistermärke. Så ta gärna med boken till dansen. Om den skulle glömmas hemma får dom klistermärket med sig hem. Om dom råkar tappa bort boken kan ni pyssla en egen eller skriva ut en ny hemma. Dom får ingen ny av oss.
De barn som inte kunde komma den här veckan får en nästa vecka.
Ibland hamnar våra mail i skräpkorgen och ni missar massor med viktig information. Så markera gärna showdans@live.se som säker adress och håll koll på skräpkorgen och kolla med jämna mellanrum här på hemsidan.
Nu, vecka 36 börjar alla grupper som dansar 55 min (Mån 18.10, Mån 19.15, Mån 20.10, Showgrupp1, Showgrupp2, Showgrupp3, Ons 18.10, Ons 19.15, Tor 18.10, Tors 19.15, Tor 20.20, Acro 13.50, Acro 14.55, Acro 15.50, Acro 16.00, Teater 1 och Teater 2) De andra grupperna börjar vecka 37.
Vi dansar på Bromsvägen 1. (ovanför Sjögatan) Det är ett stort tegelhus och våran entré är mitt på huset och sen en trappa upp till höger.
Pga Covid måste alla vänta utanför tills en ledare kommer och släpper in. (inga föräldrar får följa med in)
Vi spritar eller tvättar händerna noga innan vi går in i danssalen.
Var noga med att informera era barn om detta. Det är viktigt att vänta utomhus tills dom blir insläppta. Skulle det vara dåligt väder kanske dom kan vänta i bilen tills vi släpper in. Skulle ni vara sena är det bara att komma så fort ni kan.
Vänligen ta av skorna nere under trappan.
Barnen och ungdomarna ska komma ombytta och klara och endast ha med sig dansskor och vattenflaska.
Avgiften
Avgiften för 11 ggr är 1275 kr och för 10 ggr är 900 kr och skall vara betald innan andra danstillfället. Ni får ingen separat faktura. Ni som dansar flera gånger i vecka se här för mer information: https://showdans.se/priser
Första gången är prova på, men anmälan är bindande så om platsen ej sägs upp via mail innan andra tillfället skall hela terminsavgiften betalas in.
Bankgiro 5104-2596 eller Swish 0709314107
Det är viktigt att ni skriver: Barnets namn och grupp (dag och tid)
60 kr tillkommer som påminnelseavgift.
Kläder
Alla ska ha uppsatt hår.
Barnen ska ha rörliga kläder på sig. På fötterna rekommenderar vi dansskor eller barfota. (Ej vanliga gympaskor som inte är anpassade för inomhusbruk och gör märken i golvet) Vi säljer både skor och danskläder: https://showdans.se/kläder
Vatten
Barnen ska ha med sig en vattenflaska. Använd gärna sportkork, lättare för barnen att få upp själva.
Publicering av fotografier och rörlig media
Showdans kan komma att publicera fotografier och annan rörlig media från våra verksamhet på sociala nätverk.
När du anmäler dig till en kurs på Showdans så samtycker du till sådan publicering. Om elev inte får förekomma på sådan publicering är det målsmans ansvar att vid anmälan meddela Showdans.
Vid träningstillfällen kan vi anpassa kameran så vissa inte syns, men föreställningarna kommer att filmas och visas.
Namn
Vi mailar med så många samtidigt så snälla skriv ert barns namn och grupp varje gång ni mailar till oss. Det är svårt att hålla koll på vilka som hör ihop :-)
Corona
Pga. Corona tillåter vi inga föräldrar in till dansstudion.
Kom ombytta och klara.
Tvätta händerna.
Använd handsprit.
Stanna hemma vid minsta lilla symptom.
Örnsköldsviks dansstudio
Bromsvägen 1
Örnsköldsvik